söndag 21 april 2013

Om läsning, motivation och tårta

Läsning, motivation och tårta alltså. Lite spretigt kan man tycka. Vänta bara.

Ungdomar idag läser alldeles för lite. Det ser vi i undersökningar som PISA och PIRLS och det ser jag när jag frågar eleverna i mitt eget klassrum. Enda fördelen med sådana negativa forskningsresultat är att det bara kan bli bättre. Helt säkert. Lisa Bjärbo twittrade efter författarbesöket hos oss att det måste gå att göra någonting åt att undomar inte läser. Klart det går att göra någonting åt det!

Jag tänker så här. Helst av allt vill jag att mina elever ska ha en bok på gång hela tiden. Den ska ligga där på sängbordet och locka till en stunds läsning innan sovdags. Helst av allt skulle jag vilja att boken är så bra att de bara måste läsa en sida till och en sida till och en sida till. Jag vill att de kommer till skolan och berättar för varandra om den senaste läsupplevelsen. Att de sprider bra böcker och varnar varandra för böcker som inte är värda att läsa. Jag vill att de ska utveckla sin läsförståelse utan att de känner att de gör det för att de är så inne i boken. Att de upptäcker andra världar och andra tider, upplever andras känslor, känner igen sig, förfäras, intresseras, skräms, skrattar och gråter. Några är redan där. De har motivationen att läsa för att de har upptäckt vad läsning kan ge. Andra måste jag hjälpa lite på traven.

Min plan för läsundervisningen i min klass kan sammanfattas i några punkter. Det gäller att:
  • visa hur man läser. Jag läser högt och berättar hur jag tänker. Vi pratar om och testar olika läsförståelsestrategier.
  • dela läsupplevelsen med varandra, prata och skriva om böcker.
  • visa olika sätt att läsa. En del läser med ögonen och andra med öronen. Någon läser bäst bakom gardinen. En del läser långsamt och andra snabbt.
  • hitta bra texter att läsa. Viktigaste punkten! Svåraste också. Skolan har köpt in boken Böcker som killar gillar för att få nya tips.
  • läsa på coolare sätt. I höstas under vår period med iPads läste vi på paddorna och diskuterade läsförståelsestrategier i vår fb-grupp. Nu börjar fler och fler upptäcka att det går bra att läsa på mobilen. Klick, klick, sen har man en ny bok. När vi får våra paddor i höst ska det läsas utav bara...
Min senaste strålande idé (alla mina idéer är strålande tills någon bevisar motsatsen) är en bokblogg och det är nu tårtan kommer in i bilden. Jag tog helt sonika och skapade en bokblogg med namnet 100 sen tårta. Reglerna är simpla. Klassen läser hundra böcker tillsammans, recenserar böckerna på bloggen och kommenterar varandras inlägg. När hundra böcker är lästa bjuder jag på tårta. Alla måste läsa minst en bok men om alla bara läser en blir det ingen tårta. Det gäller att hjälpas åt.

Förhoppningen är förstås att ungdomarna ska börja diskutera böcker med varandra. Att de ska hitta den inre motivationen, drivkraften och lusten till att läsa.

Jag vet inte om tårta är korrekt väg att gå för att få ungdomarna att läsa lite mer. Men vem bestämmer vad som är korrekt? Antagligen räcker inte ett tårtkalas för att den mest läsovilliga ska hitta fram till läslusten men vem vet innan man har provat? Jag gör som vanligt och provar lite hej vilt med olika medel för att nå målet. Den här gången blev det tårta. Håll tummarna för att klassen nu lyssnar på sin kära lärare och gör som hon säger för en gångs skull! :)

Kram på er!

Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar