lördag 20 april 2013

Möjligheterna med Google

Du som redan är insatt i vilka verktyg Google kan erbjuda kan sluta läsa nu för det här inlägget kommer inte presentera några som helst nyheter. Men du som tror att Google enbart är en sökmotor kan fortsätta läsa och förhoppningsvis hitta något som du tror kan berika din undervisning.

För att nå tjänsterna som jag skriver om i det här inlägget går du in på google.se och undersöker listen i överkant av fönstret. Där ligger genvägar till alla tjänsterna.

Google Drive innehåller två delar, både en yta där du kan spara dokument och där du kan skapa dokument. Du kan se Google Drive som en hårddisk som finns någonstans i molnet vilket möjliggör att du kan spara dokumenten i din dator för att sedan fortsätta arbeta med dem i din platta eller mobil. Till plattan och mobilen finns en enkel, dock något begränsad, app. I Drive kan du välja att dela enskilda dokument eller en hel mapp med någon eller några andra. Du kan välja om du vill att den du delar med enbart ska kunna läsa, kommentera eller också kunna redigera. Du kan spara alla slags filer och inte bara de som är skapade med Googles egna verktyg.

I Google Drive via datorn kan du skapa Dokument, Presentation, Kalkylark, Formulär och Ritning. Det innebär alltså att du nästan har ett Officepaket som ligger där gratis och redo att börja använda. Om du använder Google Drive på plattan eller mobilen kan du skapa Dokument och Kalkylark. Jag som är helt såld på iPads tycker förstås att det är synd att de övriga filtyperna ännu inte går att använda via plattan men jag hoppas på att det är en tidsfråga. Under tiden får vi använda andra former av presentationsappar (t.ex. Keynote och Haiku Deck).

Google Dokument fungerar ungefär som Word eller Pages fast ordbehandlingsfunktionerna är något färre. Det fina med Google Dokument är att man kan dela dokument med andra och samarbeta i realtid, något som är helt fantastiskt för den formativa bedömningen. När man delar ett dokument får alla personer som är aktiva i dokumentet en egen färg och en liten flagga som markerar var i texten den personen är och skriver. Man kan infoga kommenterar i marginalen precis där man vill. Man kan också ha ett chattfönster som är kopplat till det dokumentet där man kan skriva och fundera tillsammans om texten. Alla ändringar som görs dokumenteras och sparas automatiskt.

Tänk dig ett grupparbete där gruppen delar samma dokument. Förutom det fantastiska i att gruppen själva kan samarbeta och diskutera kring dokumentet kan även du som lärare se vem som gjort vad och hur tankegångarna har gått.

Samma funktioner kan förstås användas av lärare-elev där responsen kan komma in mitt i skrivprocessen där den faktiskt gör nytta. Läraren kan välja att skriva sin respons som kommentarer eller som ett litet brev under själva texten direkt i dokumentet. Chattfunktionen kan användas för att hjälpa en elev som fastnat vidare med texten. Det är ju inte alla elever som uppskattar lärare som hänger över axeln på dem för att stötta i skrivprocessen. Jag har provat att dela ett dokument med en elev och för mig var det den ultimata undervisningssituationen. Jag bara satt där och njöt av att se min elevs text växa fram på skärmen och av att kunna hoppa in med vägledande frågor när jag märkte att hen fastnade. Självklart kan man inte finnas med på det viset med alla elever samtidigt men kanske ibland där det behövs.

Prova att dela ett dokument i lärargruppen när ni ska samarbeta för att ta fram en handlingsplan, LPP etc. Alla kan vara med och skriva, radera, ändra och ni behöver inte ens vara i samma rum vid samma tid för att kunna samarbeta.

Google Formulär är ett formulär där du själv väljer vilken typ av frågor som ska finnas med, allt från kryssrutor till skala till plats för korta eller långa svar. Du väljer enkelt vilken design du vill att formuläret ska ha. Länken till formuläret kan du maila ut eller dela på annat sätt. När svaren kommer in sparas de automatiskt i ett kalkylark och du kan utan att anstränga dig alls få fram diagram över svaren. Jag har provat formulär till
  • Mina elevutvärderingar av tyskan förra terminen.
  • Elevernas svar på frågor kring en gemensam bok vi läste. Jag delade upp frågorna i fyra olika formulär som skulle besvaras efter ett visst antal sidor i boken. Svaren ploppade in i kalkylarket som fungerar ungefär som Excel. Därifrån kunde jag sedan, om jag ville, få fram en pdf för utskrift.
  • Inbjudan till vårt föräldramöte. Hur många kommer? Vad vill ni prata om?
  • Check att svara på efter att eleverna har sett en av mina flippade genomgångar. De ser filmen och svarar sedan på 1. Hur mycket förstod du? 2. Vad vill du veta mer om? 3. Eventuell uppgift som fanns med i filmen.
Tidsbesparande, enkelt, snyggt och ingen mer risk för att papper ska försvinna.

Google+ är Googles försök att efterlikna Facebook. Man kan skapa grupper (t.ex. en grupp för en klass eller för ett projekt inom personalen), cirklar där man "klumpar ihop" sina vänner i olika kategorier för att enkelt kunna dela information, länkar, statusuppdateringar, dokument med berörda personer. Alla elever har kanske inte Facebook och det känns inte helt rätt att tvinga en elev att skapa Facebookkonto för att kunna följa med det som händer i skolan. Google+ känns därför lämpligare i skolsammanhang. (Säger jag som har både mentorsklassen och tyskeleverna i grupper på Facebook... men i framtiden kanske Google+ är ett bättre alternativ. Man lär så länge man lever och tur är väl det).

Gmail är Googles eget mailsystem. När man skapar ett Googlekonto skapar man samtidigt en gmail som man även kan använda för att få en youtubekanal. Bara en sån sak!

Kalender är också användbart. Dela en kalender med din mentorsklass och lägg in provdatum och andra aktiviteter så ploppar det upp i elevernas kalendrar (vilka förstås finns i deras iPads).

Ser du vad mycket bra man kan hitta på? Nu till något som jag tidigare hade hört talas om men inte förstått förrän jag pratade med rätt personer på SETT-mässan (Tack till Daniel Johansson på Learnit24 och Michael Gumowski på Online Partner). Alla dessa funktioner finns i ett samlat paket som Google har döpt till Google Apps for Education. Detta paket kan kopplas till befintliga elevlistor och det är i princip gratis. Google Apps for Education blir då som den skolportal som vi i Eskilstuna ännu inte har (men har ett starkt behov av).

Min första kamp inför en-till-en-satsningen i Eskilstuna kommun var att lyfta fram fördelarna med iPads så att fler kunde förstå vilket fantastiskt verktyg det är och att vi därmed kunde få möjligheten att välja iPads till våra elever. Den kampen är nu vunnen! Min nästa kamp blir att se till att Google Apps for Education blir en verklighet åtminstone på min skola men gärna i hela kommunen. Jag är helt bombsäker på att funktionerna som Google erbjuder bidrar till att förstärka den skapa-dela-kommunicera-kulturen som jag vet främjar lärande.

Vad säger ni? Vill ni testa? Jag har skapat ett dokument som är öppet för dig att redigera. In och skriv en liten hälsning!

https://docs.google.com/document/d/1PLz7E4NxhfZzLb_C0D5SZimyLdWTLN4Dfqeb-s6T11w/edit?usp=sharing


Kram på er!

Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar