torsdag 31 januari 2013

Det utvidgade kollegiet

Jag har så många kolleger nuförtiden. Alltid finns det någon som är proffs på något och som är beredd att hjälpa. Ofta lyssnar jag mest på vad de andra har att säga. Ibland klämmer jag in en egen fråga, svar eller tanke. Det jag syftar på är mina facebookgrupper som jag (Ja, jag erkänner!) är lite beroende av. Genom dessa grupper har jag lärt mig det mesta om iPads, The Big Five och att flippa klassrummet. Jag kan med säkerhet säga att det är facebook som har utvecklat mig mest som lärare under det senaste året. Här är grupperna som jag följer regelbundet:
The Big Five – Titta under Filer för att hitta Förmågorna i datumordning och annat matnyttigt.
Flippa klassrummet – få tips på hur man kan göra sina flippar eller få kontakt med andra som flippar i ditt ämne. Allt måste man ju inte göra själv utan man kan låna av andra. Under Filer finns en lista med flippande lärare att inspireras av (eller kanske skriva på själv?).
iPads i skola och förskola – Använd förstoringsglaset längst upp till höger för att söka efter något som du undrar över när det gäller iPads. Eller ställ en egen fråga. Du får säkert svar inom några timmar.
Bedömning för lärande – grupp kopplat till sidan Bedömning för Lärande . Om formativ bedömning.
LMS-riksföreningen för lärare i moderna språk – få tips till din undervisning. Även ett sätt att hålla sig uppdaterad inom tysk-, fransk- och spanskspråkig kultur.
Svensklärarna – få tips till din undervisning
Sociala medier i skolan – om Facebook, Twitter, bloggar, Skype och annat.
Skoldatatek – om digitala verktyg i skolan, särskilt för elever i behov av stöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar